Edukačný proces
u pacienta s hemofíliou
Bc. Dorota Mond Lahhamová,
Bc. Ľubomíra Babinská
JLF UK a KHaT MFN Martin
Hemofília
je ochorenie, s ktorým sa človek narodí, musí sa ho naučiť akceptovať ako
neoddeliteľnú súčasť svojho ?ivota, osvojiť si určité zásady ?ivotného ?týlu.
Nielen pokroky v liečbe , ale aj kontinuálna spolupráca s o?etrovateľským tímom
predstavuje mo?nosť pre ka?dého jedinca s týmto ochorením získať mno?stvo nových
vedomostí a zručností a tým neustále zvy?ovať kvalitu ?ivota.
Rola sestry edukátorky
Interaktívny vzťah s pacientom a rodinou závisí od :
·
asertivity - prejav, ktorý nie je
pasívny, ani agresívny
·
empatie - schopnosť stoto?niť sa
a spolucítiť s iným
·
persuázie - presvedčovanie
·
kongruencie - zhoda, súhlasnosť
·
osobnostných , pracovných
a temperamentných vlastností edukátora
Cieľom edukačného procesu je:
1.
Informovať a upevňovať
vedomosti u pacienta/ rodinného príslu?níka o :
·
charakteristike ochorenia
·
etiopatogenéze
·
klinických prejavoch
·
rizikových faktoroch
·
prevencii
2.
Edukovať pacienta/ rodinných
príslu?níkov s cieľom:
·
Dosiahnutia adekvátnej úrovne
vedomostí
·
Získania praktických zručností
3.
Podporovať u pacienta/ rodinných
príslu?níkov:
·
Kladný prístup k zmenám ?ivotného
?týlu
·
Pocit zodpovednosti za kvalitu
?ivota
I.
Edukačné stretnutie
·
zber údajov
·
poskytnutie nových informácii
·
upevnenie u? získaných vedomostí
Cieľová skupina:
·
pacient a rodinní príslu?níci
Edukačná diagnóza:
Nedostatok vedomostí v súvislosti so základným
ochorením.
Cieľ:
Pacient/ rodinní príslu?níci budú verbalizovať základné vedomosti :
·
príznakoch ochorenia
·
rizikových faktoroch
·
liečebných postupoch
·
prevencii komplikácii
Výsledné kritéria:
V afektívnej oblasti:
Pacient / rodinní príslu?níci akceptujú zmeny ?ivotného ?týlu.
V psychomotorickej oblasti:
Pacient/ rodinní príslu?níci demon?trujú
techniku poskytnutia prvej pomoci pri komplikáciach
V kognitívnej oblasti:
Pacient/ rodinní príslu?níci:
-
opisujú metódy zvládania
samoopatrovateľských aktivít
-
dodr?iavajú terapeutické postupy
-
venujú zvý?enú pozornosť zásadám
prevencie
Metódy edukačného procesu:
·
motivačný rozhovor
·
interaktívna predná?ka
Didaktické pomôcky:
·
technické - videoprojektor
·
materiálne - propagačný materiál
Realizácia edukačného procesu:
Motivačná fáza
-
Analýza problémovej oblasti potreby
prehĺbenia vedomostí formou motivačného rozhovoru
Expozičná fáza
Formou interaktívnej predná?ky oboznámiť pacienta/ rodinných príslu?níkov o :
-
charakteristike ochorenia
-
etiopatogenéze
-
klinických prejavoch ochorenia
-
liečbe
-
komplikáciach ochorenia (zakrvácanie do kĺbu,
bolesť, ?pecifický syndróm ,, aury", úrazy, )
Fixačná fáza
Formou motivačného rozhovoru ( kladenie otázok ) overenie vedomostí u pacienta/
rodinných príslu?níkov, porozumeniu vedomostiam a ich pou?itie v praxi.
Diagnostická fáza
Vyhodnocujeme splnenie stanoveného cieľa pomocou metódy bleskovej diagnostiky
vzhľadom na výsledné kritéria, úroveň získaných vedomostí a spätnú väzbu.
II.
Edukačné stretnutie
·
posúdenie schopností a mo?ností
u pacienta/ rodinných príslu?níkov pri aplikácii koncentrátu FVIII
·
realizácia nácviku aplikácie FVIII
Cieľová skupina:
Pacient, rodinní príslu?níci
Edukačná diagnóza:
Nedostatok zručností v súvislosti
s aplikáciou FVIII.
Cieľ:
Pacient/ rodinní
príslu?níci budú schopní samostatnej aplikácie FVIII.
Výsledné kritéria:
V afektívnej oblasti:
Pacient/rodinní
príslu?níci spolupracujú s o?etrovateľským tímom utvárajú a podporujú pocit
zodpovednosti v súvislosti s po?iadavkami na liečbu
V kognitívnej oblasti
Pacient/ rodinní
príslu?níci verbalizujú metódu aplikácie FVIII
dodr?iavajú zásady pri
aplikácii FVIII
V psychomotorickej
oblasti
-
Pacient/rodinní príslu?níci
demon?trujú aplikáciu FVIII
Metódy:
·
názorná demon?trácia prípravy
a aplikácie liečiva
Didaktické pomôcky:
·
technické - videozáznam, obrazový
materiál materiálne - informačné letáky, liečivo,
pomôcky na intravenóznu aplikáciu
Realizácia edukačného procesu
Motivačná fáza
·
Analýza problémovej oblasti
potreby prehĺbenia zručností formou motivačného
rozhovoru
Expozičná fáza
·
Formou predná?ky a názornej
demon?trácie oboznámiť a demo?trovať pacienta/ rodinných
príslu?níkov
s zásadami aplikácie a priamym výkonom spojeným s praktickou aplikáciou
FVIII.
Fixačná fáza
·
Formou názornej uká?ky overenie
zručností u pacienta/ rodinných príslu?níkov, porozumenie
postupu pri
aplikácii FVIII a ich pou?itie v praxi.
Diagnostická fáza
·
Vyhodnocujeme splnenie stanoveného
cieľa vzhľadom na výsledné kritéria, úroveň získaných
zručností
a ich ďal?ie vyu?itie v praxi.
Záverečné odporúčania
·
dodr?iavate ordinácie lekára
·
neu?ívate ?iadne iné lieky bez
konzultácie s lekárom
·
nepreru?ujte liečbu svojvoľne
·
neplánujte dlh?ie cesty skôr ne?
sa o tom neporadíte s lekárom
·
v?dy a v?ade noste so sebou
preukaz hemofilika
·
chráňte seba a deti pred úrazom
·
nepodceňujte riziká
·
akceptujte vlastné schopnosti
a mo?nosti v súvislosti so ?ivotným ?týlom